tiistai 15. heinäkuuta 2014

Loppuyhteenveto

Reissun aikana satulassa istuttiin yhteensä 55 h 53 min. Matkaa kertyi 1450 km.
Aloitimme matkan Hangosta lauantaina 5.7.2014 klo 10:00 ja tavoitteen, Norjan ja Suomen valtakunnan rajan, saavutimme sunnuntaina 13.7.2014 klo 13:37. Matka kesti yhdeksän vuorokautta.

Reijo ja Kirsi-Maria lähtivät perjantaina 4.7.2014 klo 8.00 Rovaniemeltä kohti Helsinkiä pyörä katolla. 


Kesällä 2013 teimme päätöksen toteuttaa yhden unelman. Päätimme heti, että lähdemme matkaan huoltoauton avustamana. Siinä kuljetamme varusteet. Päätimme myös hankkia uudet maantiepyörät. Tuomo osti Trek Madonne 3.5 ja Reijo Trek Madonne 3.1. Reijon pyörä löytyi heti Mountainbike Centteristä Rovaniemeltä ja Tuomon pyörän liike tilasi Hollannista. Pyörä tuli kymmenessä päivässä. Reijo päätti pudottaa painoa ennen starttia. Tavoite oli 76 kg, joka myös toteutui (75,9 kg). Pudotusta tuli 14,9 kg. Teimme pyöräilytavoitteen saavuttamiseksi harjoitusohjelman, joka löytyy blogista. Harjoittelu sujui kokonaisuudessa suhteellisen hyvin. Reijolla talviharjoittelu oli hiihtopainoitteinen, hiihdettyjä kilometrejä kertyi 900. Leudon kevään ansiosta Reijo pääsi pyöräilemään jo maaliskuussa. Pyöräilykilometrejä kertyi vuoden aikana ennen starttia noin 4400. Harjoitustunteja noin 480. Tuomon talviharjoittelu Helsingissä ei ollut otollinen hiihdolle, jonka hän korvasi ctTurboTrainer harjoittelulla (sisällä). Pyöräilykilometrejä kertyi noin 5200 ja harjoitustunteja noin 480.



Suunnittelimme reittiä pitkin talvea. Lopullisen päätöksen reitistä teimme noin kaksi kuukautta ennen starttia. Ajankohdan pyöräilylle sovimme heti päätöksen tehtyämme kesällä 2013. Lomien vuoksi startti siirtyi viikolla sovitusta. Startin siirrosta ei ollut haittaa, päinvastoin se oli hyvä, sillä viikko oli sateinen. Toteutettu pyöräily sujui helteisissä olosuhteissa, pyöräilylämpötilat vaihtelivat +13 ja +30 välillä. Ainoastaan viimeisenä päivänä kastuimme pari kertaa, kesäpäivä kuitenkin kuivasi vaatteet ajon aikana. Tuuli puhalsi pääsääntöisesti etelä/länsi suunnasta. Parina päivänä oli vastatuulta.  Heinäkuussa tuulee yleensä etelästä, minkä vuoksi päätimme pyöräillä reitin Hangosta Nuorgamiin. Helteisistä säistä emme valittaneet, sade ja vastatuuli olisivat heikentäneet ajofiilistä, nyt fiilis pysyi koko ajan hyvänä.



Ajoimme vuorovedolla, vetäjä vaihtui kymmenen minuutin välein. Vuorovedot toteutettiin minuutilleen koko matkan ajan. Peesissä ollessa piti olla tarkkana, että ei osu edessä olevan pyörään. Kaatuminen kovassa vauhdissa olisi voinut olla tuhoisaa. Pari kertaa ajon aikana renkaat koskettivat kevyesti toisiaan.

Varsinaisia pyörärikkoja ei matkan aikana sattunut. Yhtään rengasta ei puhjennut. Tuomon takarenkaan päälykumi vaihdettiin Evijärvellä (oli tullut kaksi viiltojälkeä) sekä polkimet Saariselällä (vasen poljin alkoi "naksumaan"). Tuomo päätti, ettei osta enään alle 50 euron polkimia, joita ei voi huoltaa (polkimet kestivät noin 5000 km), paremmat polkimet maksavat noin 100 euroa.Varalta meillä oli mukana: tietenkin kaikki pyörän huoltoon tarvittavat työkalut sekä 2 kpl päälykumia, 10 kpl sisäkumia, 1 kpl varaketjuja, 1 kpl satula, molemmilla yhdet polkimet ja ajokengät. Ajovarusteita molemmilla oli mukana runsaasti.

Seuraavan päivän tarkennetun ajosuunnitelman, reitityksen huoltoautolle sekä mahdolliset ruoka- ja yöpaikat sovimme edellisenä iltana, jolloin tehtiin myös blogin päivitys.
Kaikkina päivinä ajomatkan jaoimme noin kolmeen osaan.
Päivät aloitimme pikapuurolla, voileivillä ja juotavana vettä tai tuoremehua. Aamuisin lähdimme liikkeelle 8:30-10:00 välisenä aikana. Ajoimme noin 2,5-3 tuntia ja söimme lounaan Kirsi-Marian tiedustelemassa paikassa. Kerran matkan aikana söimme lounaaksi retkiruokaa (Salon kohdalla), muuten söimme lounaspaikassa, yleensä huoltoasema, kerran ravintola (Laanilan Kievari, reissun paras ruoka). Lounastauko kesti noin tunnin, joka todettiin sopivaksi lepoajaksi. Noin tunnin välein pysähdyimme 4-5 minuutin jaloittelutauolle. Toisen osion, noin 2-3 tuntia, jälkeen pidimme noin 15 minuutin tauon voileipää ja banaania syöden huoltoautolla. Tämän jälkeen ajoimme kolmannen osuuden. Koko pyöräilyn ajan joimme vettä tai energiajuomaa ja söimme energiapatukoita tai -geelejä noin 10 minuutin välein. Reijo söi alkumatkasta liikaa energiatuotteita, koska paino nousi pari kiloa, joka poistui loppumatkan aikana. Päivän pyöräilyn jälkeen siirryimme yöpaikkaan, kävimme suihkussa ja lähdimme syömään päivällisen, yleensä valmista ruokaa (Kaamasessa söimme retkiruokaa). Matkan aikan yövyimme neljä yötä leirintäalueilla mökeissa, yhden yön Helsingissä Tuomon ja Meijun kotona, yhden yön Oulaisissa Pajalan Tuulan luona, kaksi yötä Rovaniemellä Reijon ja Kirsi-Marian kotona. Pyörät täytyi saada yöksi sisätiloihin.
Matkan aikana ei "sippaamista" tapahtunut. Sykkeet pysyivät koko päivän ajan pk:n (peruskestävyyden) alarajalla.
Parina päivänä, jolloin pyöräilimme yli 200 km/päivä, oli hieman uupunut olo. Takamus kesti aina päivän pyöräilyn rasitukset suhteellisen hyvin, loppupäivästä joutui hieman tiheämpään nousemaan satulasta ja polkemaan putkelta. Parina viimeisenä päivänä piti jo puolenpäivän jälkeen nousta polkemaan putkelta tiheämpään.


Mitä tekisimme toisin? Emme oikeastaan mitään.
Varasimme seuraavan päivän yöpaikan edellisenä iltana, ehkä kannattaa varata vasta ajopäivän aikana koska ei tiedä miten matka etenee. Meillä matka eteni odotettua paremmin, ajoimme kolmena päivänä reilusti majapaikan ohi, jolloin huoltoauto haki illalla ja vei aamulla takaisin stoppi-paikkaan.
Siviilivarusteita oli helteestä johtuen liikaa. Ajoreitti oli hyvä. Ainoastaan Seinäjoki-Lapua (noin 20 km) oli erittäin vilkas ja piennar kapea, monella pätkällä piennarta ei ollut laisinkaan. Pääteillä tien reunassa oleva autoilua varten tehty uritus vaikeutti tien reunassa ajoa. Autoilijat suhtautuivat meihin erittäin hyvin, varsinkin raskas liikenne. Yhden kerran auto ajoi ihan vierestä ja kerran auto piippasi kun joutui hieman hidastamaan vauhtia meidän takiamme.
Tuomolla oli pyörässä Garmin Edge 800 polkupyörätietokone, jossa on myös navigaattori. Navigaattori helpotti kaupunkien (Salo, Seinäjoki ja Oulu) läpiajoa. Tuomo oli etukäteen ajanut reitit navigaattoriin. Sään katsoimme aina edellisenä iltana ja ajopäivän aamuna, sääennuste vaikutti osittain päivän ajomatkaan ja suunniteltuun keskinopeuteen.

Mielestämme matka sujui yllättävän hyvin. Huoltoautolla on suuri merkitys matkan onnistumisessa.
Oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Selvittää etukäteen reitille mahdollisesti tulevat ongelmat pyöräilijän kannalta.

 Seuraavaa reissua ei  ole suunniteltu. Tuleeko sitä???



4 kommenttia:

  1. Hyvä Reijo ja Tuomo - teitte sen mitä aioitte, pyöräilitte Hangosta Nuorgamiin - yksi unelma toteutettu!
    Nyt on vuoro parannella "haavat" ja jatkaa uusiin seikkailuihin.
    Kiitos yhdeksästä yhteisestä päivästä!

    terveisin huoltoauton kuljettaja Kirsi-Maria

    VastaaPoista
  2. Ei voi kun hattua nostaa koko porukalle!

    VastaaPoista
  3. Reijon ja Tuomon tuntien tämä ei jää tähän. Jotain varmaan vielä keksitte ittenne kiusaksi. Onnittelut molemmille hyvin sujuneesta reissusta sekä tietysti huoltonaiselle hyvästä huollosta. Ette te missään vaiheessa uupuneilta näyttäneet, mitä ehdittiin näkemään.

    VastaaPoista
  4. hieno suoritus. olisiko mahdollisuutta saada jotain varustelistausta mitä kannattaa ottaa reissulle mukaan.

    VastaaPoista